Een Human Factors expert houdt zich bezig met de vraag:
“Welke factoren beïnvloeden menselijk gedrag?”
Ik focus mij daarbij vooral op
- het gedrag van werknemers,
- de factoren waar de organisatie invloed op heeft.
Voorbeelden van factoren waar men vaak als eerste aan denkt zijn selectie, training en persoonlijke omstandigheden. Andere voorbeelden van beïnvloedende factoren zijn procedures, leiderschap, inrichting van de werkplek en inrichting van de taak.
Om de hoofdvraag te beantwoorden, houdt de Human Factor expert zich ook bezig met de volgende vragen:
- “Wat is het gedrag dat plaatsvindt?”
- “Waarom vindt dit gedrag plaats? Wat is er logisch aan ogenschijnlijk onlogisch gedrag?”
Werkomgeving in lijn met hoe onze hersenen werken
Hoe denken mensen? Hoe denken jij en ik? Waarom maken we (denk)fouten? Bij cognitieve ergonomie wordt kennis van het menselijk denken gebruikt om processen en taken beter in te richten.
De focus wordt gelegd op de omgeving aanpassen op hoe ons brein van nature werkt, in plaats van de mens te vragen om zich aan te passen. Je kan een vis wel vragen om te klimmen, maar weinig kans op succes, hoe vaak je het ook vraagt. Je kan dan beter de taak aanpassen op zo’n manier dat de vis moet zwemmen in plaats van klimmen. En bij mensen pas je de taak dusdanig aan dat de omgeving en taakomschrijving aansluit bij hoe ons brein van nature werkt.

Rekening houden met individuele verschillen

Iedereen is anders. Ons uiterlijk, onze fysieke bouw, onze emotionele belevingswereld en hoe we denken. Er zijn factoren die iedereen helpen om beter te presteren en met meer werkplezier. Maar er zijn ook verschillen tussen personen.
Hoe haal je als individu het meest uit jouw brein? Wat heb jij daarvoor nodig?
Een speciaal soort taak: Prettige interacties met collega’s
Samenwerken met collega’s en leidinggevenden is onderdeel van het werkend leven. Als we te maken hebben met een stuk techniek of een procedure die veel frustratie oplevert, dan kan de techniek of de procedure aangepast worden. Echter, wanneer er veel frustratie is in de omgang tussen personen, dan kan een organisatie niet zomaar de personen ‘aanpassen’ . Wel kunnen we inzicht vergroten en in elkaars gedrag en vragen beantwoorden als:
- ‘Waarom gaat het niet vanzelf goed tussen collega’s/ teams/ leidinggevenden?’
- ‘Welke factoren beïnvloeden hoe de interactie verloopt?’
- ‘Wat kan je zelf doen als collega of als leidinggevende voor een prettigere en effectievere interactie?’
Lezing over Human Factors?
